frazer island

2 november 2015 - Lake Macdonald, Australië

De asvalt veranderd in een zandweg, we passeren enkele gratis campplekken en dan een bord : hier voorbij alleen 4wd. En nog geen 5 meter later stonden we vast .... We hadden onze auto wel op 4x4 gezet maar enkele mensen die ook richting Fraser gingen zeiden dat we onze banden vergeten te waren locken en ze hebben ook geholpen met de banden plat te laten tot 25 psi. Nu kunnen we alles aan.
Nog geen 10 minuten later stonden we op de grond van Fraser Island en kan onze 5 daagse ontdekking van het grote Unesco ergoed zandeiland beginnen .
Het is eb op het moment dat we aankomen wat wil zeggen dat je goed op het stand kan rijden zonder te veel te verstoken of kans om vast te rijden in het losse zand of diepe gevaarlijke beekjes.
We reden richting Eurong, een toeristisch vakantiepark met kleine winkeltjes en een tankstationetje. Vandaar vertrekt ook een van de vele binnenlandse extreme losse wit-zand wegen. Onderweg naar daar kwamen we al 3 dingo's (wilde honden die hier al heel lang op het eiland zitten). Aan Eurong zijn we het tropische regenwoud ingereden, zijn is langs onze campplek voor die nacht gepasseerd en zij dan doorgeploeterd naar lake Mc Kanzie, waarschijnlijk het bekenste zoetwatermeer op het eiland. Het water en de gehele locatie ziet er uit als een paradijs, super helder water dat van licht naar donkerblauw water gaat. (Gelijkaardig als het meer op de foto, enkel heeft lake mc kenzie geen riet in het water.) Hier hebben we even afgekoeld in het meer en genoten van de net zo blauwe lucht, tot het plots bewolkt was en het begon te regenen en na even twijfelen zijn we er maar uit gegaan (typisch, net als we weer omgekleed waren scheen de zon weer vollenbak. ) Dan zijn we terug gevaren (zo lijkt het soms met onze jeep door het losse zand) naar central station, onze slaapplek voor de eerste nacht. De hele camping is omheind zodat de kans dat dingos je eten komen stelen of je komen lastig kleiner is. Maar dat wil niet zeggen dat er geen beesten zitten ... vlak voor het slapen gaan ontdekte we dat er achter de tafel, die opgeklapt tegen een boom staat, een vieze dikke spin zat in een klein hol. De buren op de camping bevestigde ons vermoeden dat het een funnelweb spider is, een van de dodelijkste spinnen hier in Australie, gelukkig bleef ze braaf in haar hol zitten en bleven wij ook uit de buurt. De volgende morgend zagen we dat er nog 2 gelijkaardige holen rond onze auto zaten, dus zijn we maar snel terug vertrokken van de camping. Onze volgende camping ligt ergens aan het strand tussen de duinen. Via Eurong zijn we terug op het strand gereden, onderweg zijn we met het gedacht een leuk zwemmeer te vinden naar een meer opweg naar de camping gereden, onderweg kwamen we sandblow duinen tegen, maar toen we aan het meer aankwamen sloeg het een beetje tegen. We hadden iets Gelijkaardig als lake Mc Kenzoe in gedacht maar dit meer was helemaal omgeven door riet en zag, zoals ze het hier noemen, teabrown van kleur en er zaten kleine schildpadden in. Wel een super mooi meer maar niet ideaal om in af te koelen dus hebben we onze weg maar verder gezet. En wat later kwamen we Eli creek tegen, een fris en helder snelstromend zoetwater beekje vlak aan het strand, waar we even hebben afgekoeld. Een ranger vertelde ons dat het water in Papuanieuw Guinea zijn bron heeft en daarna onder de grond gaat en onder de oceaan door om hier op Frazer Island boven te komen. Daarna zijn we verder naar onze camping gereden omdat het tij al begon te veranderen. Camping maheno is niet omheind en licht vlak achter de duinen aan het strand. We hebben ons op een verhoogd stukje gezet vlak aan de duinen. En zijn we naar Maheno shipwreck gewandeld, toen we er aankwamen vertrokken alle 4x4 bussen met dagtoeristen net dus hadden we het hele sheepswrak voor ons en twee sport vissers die opjacht waren naar een soort vis dat graag in de buurt van dingen zwemt (zo vertelde ze ons). Het schipwrak ziet er niet meer uit als op de toeristische reclame foto's maar was toch zeker de moeite om gezien te hebben. De volgende dag zijn we verder gereden, langs Maheno shipwreck naar de Pinnacles (zand berg met verschillende kleuren) naar Indian head. Daar moesten we het strand verlaten, want Indian head is een soort rotsformatie die tot in de zee gaat waardoor je er geen strand is en waar je dus ook niet kan rijden. Maar een inlandse zandweg bracht ons aan de andere kant en daar was er nog meer strand. En enkele killometets later weer een rotsformatie Waddy point, via een inlandse weg kwamen we op de parking van de champagne pools aan met een 5 minuten durende wandeling naar de champagne pools zelf. Deze 'zwembaden' zijn rotsen die in de vorm van soort 8 liggen. De golven van de zee slagen hier in wat brubbeltjes in het water achterlaat, vandaar de naam champagne pools. Daarna zijn we doorgereden naar de omheinde camping van Waddy point en hebben onze kledij met de hand gewassen ('t was dringend nodig en er was geen wasmachine in de buurt.) Op onze helaas al voorlaatste dag op het eiland wouden we nog zo veel mogelijk doen en dat is hier vooral in het strand of door het losse zand rijden en zwemmen in een meer. Eerst zijn we naar Happy Valley gereden, wat gelijkaardig is aan Eurong maar dan kleiner, daar hebben we een jamburger gegeten en zijn naar Lake Garawongera gereden, dat in de buurt van Happy Valley gelegen is. Dit meer had de grootte van Lake Mc Kanzie, was teabrown van kleur maar was wel zwemtoegankelijker dan het meer van de dag ervoor maar toch niet helemaal ons goesting om in te zwemmen dus zijn we een heel stuk verder gereden naar Lake Benaroon. Het blauwwatermeer dat bij tussen de foto's staat waar we de rest van de dag doorbrachten. Daarna zijn we naar de dichtsbijzijnste camping gereden wat terug central station was, deze keer hebben weons wel erfens anders gezet en eerst eens goed rondgekeken ! En onze laatste dag zijnwe weer naar Lake Benaroon gereden en dan naar een ander meer dat vlakaan Lake Benaroon ligt en op de terugweg naar de boot is, Lake Boomanjin. Een heel groot meer dat ook teabrown van kleur is. En dan zijn we terug naar de boot gereden, overgevaren en onze auto eens goed gewassen.

1. B & B:
    2 november 2015
    hallo Aussies,
    Nu hebben jullie zeker bijna een volledige nieuwe 4x4 wagen zeker?
    en toch nog vast rijden in het strandzand, en de kleine wegen.
    Ik heb op Google Fraser-Island gevonden met een massa aan fantastisch mooie foto's van het ganse eiland de routes, de stranden , en heel véél Lakes , dieren en mangrove-bossen.
    Hier is alles ok. Localnews : De Nick gaat in Antwerpen wonen ,
    Stijn komt naar Deurne wonen, en ons Leonneke (zeg maar Leon)
    wordt 1 jaar op 24/11 ( dan gaan we namen trekken voor het Kerstfeest ) en jullie reisverhalen worden voorgelezen aan den Bompa , en ook de foto's natuurlijk. Geniet nog verder op Fraser, en tot de volgende . B & B